flip it

«Jeg kommer aldri tilbake»

Ruth Maier

Ruth Maier kalles ofte den norske Anne Franck fordi dagbøkene hennes er intakte helt fra hun var tolv år og til noen få dager før hun ble drept i Auschwitz som 22-åring, 1. desember 1942.

Ruth Maier vokste opp i en jødisk familie i Østerrike. Faren Ludwig og moren Irma hadde to barn, Ruth og Judith. Gjennom farens kontakter fikk Ruth komme til Norge som flyktning, og ankom Lillestrøm 30. januar 1939. Planen var at Ruth etter hvert skulle reise videre til USA for å gjenforenes med sin søster og mor. Men Ruth ville vente, hun ville først ta artium i Norge. Da hun var ferdig med artium hadde krigen brutt ut også i Norge, og da var det for sent. Ruths visum til Storbritannia hadde løpt ut. Venner av familien prøvde å skaffe henne visum til USA, men det fikk hun ikke.

«I Norge er nemlig alt verdensberømt selv om ikke et menneske utenfor Norge har hørt om det!» - fra Ruth Maiers dagbok

Visste du at...?

Gjennom Den kvinnelige frivillige arbeidstjenesten sommeren 1940 ble Ruth Maier kjent med Gunvor Hofmo, en av de mest kjente lyrikerne i etterkrigstidens Norge. De to var visstnok kjærester, og Ruths skjebne ble avgjørende for Hofmos diktning. Hofmo prøvde gjennom resten av sitt liv å få utgitt Maiers dagbøker i Norge, men lyktes ikke. Først etter hennes død fikk dagbøkene den oppmerksomheten de fortjente.

Forfatteren Jan Erik Vold gikk gjennom Gunvor Hofmos papirer og fant Ruths dagbøker. Resultatet ble boken Ruth Maiers dagbok, som ble utgitt i 2007.

Ruth Maier ble født i Wien i Østerrike 10. november 1920. Faren døde av sykdom det året Ruth fylte 13 år, noe som skulle komme til å prege livet hennes i stor grad. I 1938 ble det for farlig å være jøde i Østerrike. Tyskland annekterte Østerrike 13. mars 1938, og mange jøder flyktet. Søsteren Judith havnet i Manchester i England etter å ha fått plass på en barnetransport ut av landet. Ruth var for gammel til å få være med på denne transporten.

Hun kom som jødisk flyktning fra Wien til Norge i 1939. Ruth tok norsk artium i 1940, og ble regnet for å være svært begavet. 26. november 1942 ble hun tatt i den store massearrestasjonen av jøder i Norge og fraktet til Auschwitz og gasskammeret der.

Visste du at...?

Ruth Maier skrev dagbøker fra hun var 12 år. Til sammen finnes det åtte dagbøker, og mer enn 50 brev, dikt og akvareller etter Maier

Dagbøkene, brevene, lyrikken og notatene til Ruth Maier viser et forbløffende høyt litterært nivå. I 2014 ble papirene innlemmet i Norges dokumentarv, og regnes dermed som en del av UNESCOs verdensarv.

Ruth Maier kalles ofte den norske Anne Franck. I 2007 kom boken "Ruth Maiers dagbok" ut i Norge.

En annen kjent nordmann Ruth Maier ble kjent med som kunststudent var skulptøren Gustav Vigeland. Ruth Maier stod modell for Gustav Vigeland da han skulle fullføre skulpturen «Overrasket» i 1942. Dette var en skulptur han begynte på i 1904, og viser hans daværende samboer Inga Syvertsen idet hun prøver å dekke seg til da paret ble overrasket av noen som kom inn i atelieret mens hun sto modell for et annet kunstverk. Skulpturen ble stående uferdig til Ruth Maier altså sto modell da den ble fullført i 1942. Skulpturen ble deretter stående bortgjemt og nesten glemt til den ble satt opp i Vigelandsanlegget og avduket i 2002.

Ruth Maier Statue

Visste du at...?

Om morgenen den 26. november 1942 ble Ruth Maier hentet av politiet. Hun ble ført om bord på transportskipet Donau sammen med 531 andre norske jøder.

Av disse overlevde 9 menn, ingen kvinner og barn.

Ruth Maiers siste bolig i Norge var et jenteinternat i Dalsbergstien i Oslo. Hun ble i likhet med den store majoriteten av Norges jødiske befolkning hentet av politiet om morgenen 26. november 1942. Da hun ble ført ned trappen i Dalsbergstien av politiet spurte en av hennes venninner om hun skulle ta vare på klokken hennes til hun kom tilbake. «Jeg kommer aldri tilbake», svarte hun. Hun ble ført rett om bord på Donau for transport ut av Norge. Umiddelbart etter ankomst Auschwitz ble hun ført til gasskammeret og drept.

Drøftings-oppgaver

Hvorfor tror du vi vet så lite om norske jøders skjebner?

​Les mer/kilder

aldrimer22juli.no: Nasjonale minoriteter i Norge, Antisemittisme, Nazisme, Holocaust, Samuel Steinmann

J. E. Vold (2007); Ruth Maiers dagbok, Gyldendal norsk forlag

Holocaustsenteret: http://www.hlsenteret.no/bibliotek/arkivet-etter-ruth-maier-1933-42.html